2018 Trends

Anul 2017 a adus multe schimbări în lumea businessului. Ar fi cazul să vedem ce ne așteaptă în 2018.
O privire asupra viitorului marketingului, brandingului, designului.

1. Brandul
... o abordare strategică

E bine știut că designul produselor și comunicarea corectă au o influență puternică asupra deciziei de cumpărare. Asta determină tranziția tot mai dinamică de la brandingul "intuitiv", în care o cercetare inițială cu o segmentare brută a audienței erau suficiente, spre o abordare mult mai rațională și calculată, în care cercetările și analizele devin un fenomen prezent în fiecare din etapele dezvoltării noilor branduri.

E vorba de trecerea de la etapa în care clientul aprobă noile lucrările nu în bază de "îmi place / nu-mi place" și "va fi suficient de vizibil pe poliță", ci în baza unei matematici exacte în care se ia în calcul în primul rând impactul acestora asupra dezvoltării brandurilor pe termen lung.

Această abordare nouă atrage după sine o altă schimbare: abordarea construirii brandurilor din "campaign-based", în care campaniile promo sunt focusul brand-managerilor, în una bazată pe o strategie integrată de brand, în care scopul este o comunicare unică și coerentă de-a lungul timpului, iar campaniile nu sunt decât niște elemente care fac parte din strategia globală.

2. Packaging "mai" minimalist
... Clean label

Dorința consumatorilor de a fi infomați cât mai complet despre produs a făcut unii producători să includă maxim de informație în designul ambalajelor. Totodată, fiind conștienți de faptul că primul contact al cumpărătorilor cu produsul are o durată tot mai scurtă, alte branduri au decis să meargă pe minimalism.

Un studiu efectuat de Mintel arată că pentru 39% din francezi, prezența a prea multe informații pe ambalaj reduce nivelul de încredere în produs. În același timp, un design prea minimalist poate crea mai multă confuzie în loc să faciliteze luarea deciziei de către cumpărător.

Să cadă baricadele! După mai mulți ani în care producătorii și designerii au experimentat mult în packaging design, în 2018 se va cristaliza, în sfârșit, soluția optimă. Comunicarea vizuală de pe ambalaje se va axa pe prezentarea calităților-cheie ale produselor, făcând mai simplă decizia de cumpărare și se va elimina excesul de informații și Call-To-Action. Iar pentru producătorii inovativi, un pas decisiv va fi și implementarea packagingului funcțional.

3. Not-So-Flat Design

Designul grafic nu se poate lăuda cu mari revoluții în ultimii ani. Trendul bine stabilit, Flat Design, își menține pozițiile, dar 2018 îi va duce evoluția într-o nouă direcție.

Experiența de interacțiune cu brandurile implică tot mai puțin contact offline și mai mult contact online, în special mobile, tendință care determină o serie de schimbări importante.

Dacă până recent prezența online a brandurilor de produse era mai mult o adaptare pentru web, acum suntem la etapa când orice brand nou se elaborează ținând cont în egală măsură și cerințele web-ului modern.

Printre "simptomele" principale ale acestei schimbări, putem evidenția faptul că "Flat Design" va evolua spre "Not-So-Flat Design", folosind tot mai des forme neregulate, adesea rotunjite, culori mai aprinse și expresive, gradienți neuniformi.

4. Immersive Experiences

Lupta cea mai mare se dă pentru atenția consumatorilor. Și se folosesc orice arme, interactivitatea fiind cea mai recentă "obsesie" în domeniu.

Anul 2018 va fi dominat de o creștere enormă în interactivitate, iar instrumentele vor varia de la unele mai simple, cum ar fi animația ca parte a navigării online, până la folosirea în masă a VR/AR în tacticile de marketing.

Augmented și Virtual reality permit o experiență mult mai interactivă, profundă și captivantă cu brandurile. Iar cel mai important, aceste tehnologii devin mai simple în utilizare și se potrivesc pentru aproape orice tip de produs. Începând cu vizita virtuală în apartamentul pe care ți-l dorești, până la banala potrivire a mobilei în interiorul livingului tău.

5. Lifestyle branding
... New generation - New expectations

Un studiu făcut de Ofcom în Marea Britanie a scos în evidență niște cifre foarte importante, care vor influența puternic relația între consumatorii din generația Z și branduri: pentru 24% din adolescenți sursa principală de anxietate este felul în care arată, iar cel mai puternic sunt afectate, cu 52%, fetele cu vârsta între 13 și 15 ani.

Brandurile care vor să-și construiască o relație de lungă durată cu această generație vor fi nevoite să o susțină și să se implice mai mult în educația lor în ce ține de sănătate și bunăstare. Iar cel mai mult vor avea de câștigat companiile care le vor comunica tinerilor că îi acceptă și îi plac așa cum sunt, în loc să le impună standarde tot mai riguroase în ce privește aspectul fizic.

6. Personalizarea
...& Experiential Marketing

Predictive analytics, Real-time feedback, Machine learning. Toate aceste tehnologii noi vin în ajutorul companiilor pentru o personalizare mult mai profundă a produselor și serviciilor. Personalizarea (sau chiar hiper-personalizarea) este un pas logic în dezvoltarea Data-Driven Marketing. Testele split (renumitul A/B testing) a fost înlocuit de segmentare, care, treptat, cedează locul personalizării, în special în contextul accesibilității tot mai sporite a sistemelor de Business Intelligence.

Hiperpersonalizarea va fi unul din elementele-cheie care vor revoluționa atât retenția consumatorilor, cât și vânzările în general. Iar aplicarea în practică a acestor metode deja dau rezultate - începând cu e-mail marketingul, mai flexibil ca niciodată, și sistemul de recomandări personalizate al Amazon, până la posibilitatea de a-ți crea propriul design pentru încălțăminte în doar 15 minute

7. Customer Journey Management

Anii precedenți au demonstrat importanța unui Customer Journey bine calculat. 2018 este anul în care cunoștințele acumulate vor fi îndreptate spre reducerea "denivelărilor" din toate etapele interacțiunii consumatorului cu brandul, gestionând cu atenție toate touchpoints de la pre-purchase și până la managementul relației post-purchase cu fiecare consumator.

Și aici, desigur, ne vin în ajutor nenumăratele soluții de automatizare a marketingului, numărul cărora crește într-un tempou exponențial, iar datorită service-urilor de integrare a acestora, gestiunea coerentă și automatizată a "călătoriei" consumatorului devine accesibilă chiar și businessurilor micro.

8. Transparentizarea și Economia Etică

Anul trecut a fost doar un preview al cerințelor consumatorilor față de branduri. Adoptarea de către acestea a poziției publice față de chestiuni politice și de interes general denotă o schimbare a accentelor în relația brand-cumpărător. Brandurile încetează să fie simpli "factori" implicați în procesul economic cu un produs sau serviciu, ci agenți de influență în societate și chiar politică, care trebuie să reprezinte interesele consumatorilor și angajaților acestora. E un nou teritoriu pentru companii, unul minat, în care vor fi implicați (mai mult forțat) jucătorii principali, iar "parcursul" pe acest teren nou va fi examinat îndeaproape și va servi, în multe cazuri, drept element de diferențiere decisiv în alegerea brandurilor.

O altă latură a acestui fenomen este cerința tot mai accentuată de transparență. Clienții nu se mai mulțumesc cu cunoașterea "informației legale" despre produs, ci se mai adaugă și transparența în ce privește politica față de angajați, mediu, responsabilitatea socială și o sumedenie de alți factori care, până recent, nu erau decât opționali în "raportarea" din partea brandurilor către clienți.

Made on
Tilda